Jorden runt på 80 dagar

Backpackar genom Australien, Nya zeeland, Hong kong och Bali

Whitsunday

Publicerad 2016-01-28 14:02:00 i Australien,

I onsdes på morgonen hoppade vi på en båt tillsammans med människor från världens alla hörn. De på båten kom från England, Tyskland, Frankrike, Österike och Chile. De var tre stycken i personalstyrkan; han som styrde båten, han som lagade maten och han som tog hand om aktiviterna. Vi styrde direkt mot den största ön av alla; whitsunday island. De finns 74 olika öar där ute omkring! Under vår två timmars långa båtfärd hann vi se delfiner dyka upp till ytan och vi såg även en hel del sköldpaddor som simmade upp till ytan och tittade på oss. Väl framme på ön så höll vi på att kollapsa så varmt de va - galet varmt på ön! Vi var tvugna att gå genom den varma skogen på ön för att komma till den fina och kända stranden. Vyerna vi fick se sen när vi kom fram var helt sagolikt vackra. Aldrig någonsin har jag sett sådant blått vatten och vit strand. För att få hoppa i vattnet var vi tvugna att ta på oss våtdräkter (de som skyddar mot jellyfish). Av någon konstig anledning så är vattnet alltid svalt vid ön - vilket var jätteskönt när de var typ 35 grader och vindstilla på land. Efter några timmar på ön åkte vi vidare med båten till den plats vi skulle stanna på under natten. Vi åt god kvällsmat, kollade på när solen gick ner längst horisonten och lyssnade på när vattnet försiktigt slog mot båten. När mörkret kom låg vi och kollade på den superklara stjärnhimlen. Under båten fanns flera olika hyttar som vi blev tilldelade. Jag och Emelie valde att sova i vår hytt medans andra valde att sova under bar himmel på båten (eftersom de var jättevarmt i våra hyttar). Dock vaknade vi mitt i natten av att alla kom stormandes in i hyttarna eftersom de började spöregna.

Vi blev väckta redan vid 7 nästa dag då vi åt frukost och började köra vidare med båten. Vi körde till en liten bukt vid en ö där vi snorklade och paddlade kajak. Vi snorklade vid korallreven. Riktigt häftigt när vi simmade till kanten av korallrevet, då stupade de ner och blev flera flera meter djupt och de enda man såg var ett ändlöst blått hav - medan på andra sidan var de grunt och massor av koraller och fiskar. Simmade rundor där länge och bara beundrade hur fint allt under ytan var. Vi åkte vidare till ett annat ställe och snorklade en sista gång. Mellan våra snorkelturer låg vi mest på båten och solade och lyssnade på Bob marley. Personalen, Kareen och Joe, va helt underbara och roliga och gjorde våra två dagar till de absolut bästa.

Nu är vi på resande fot igen och påväga till nästa stop - Rainbow beach. Bussturen ner till Rainbow beach tar ungefär 15 timmar, så förhoppningsvis blir de lite sömn på vägen. När vi kommit till Rainbow beach så ska vi ut med ännu en båt och tälta på en ö som heter Fraser island i två nätter :)

Om ni vill/kan/förstår så får ni gärna kommentera så jag vet vilka de är som läser! Blir också väldigt glad av att höra från er där hemma :) puss!